Menu główne

Aktywni seniorzy

Ikona
(Zam: 06.02.2012 r., godz. 21.00)

Starzenie się ludności to jedno z dominujących, współczesnych procesów demograficznych o niespotykanej dotąd skali i natężeniu. Obejmuje społeczeństwa Europy i inne wysoko rozwinięte kraje świata na pozostałych kontynentach. W nadchodzących latach Polskę czeka przyśpieszony proces starzenia się ludności. Według prognoz demograficznych w okresie 2010–2030 nastąpi dynamiczny wzrost liczby osób w wieku poprodukcyjnym. W grupie tej będzie znacznie większy odsetek niż dotychczas osób z wyższym wykształceniem.

Starość nie jest zjawiskiem jednakowym dla wszystkich i trudno wyznaczyć jej właściwy początek. Ustalenie od kiedy zaczyna się starość jest w wielu przypadkach dość problematyczne, gdyż początek starości może określać wiek metrykalny (kalendarzowy), wiek biologiczny (poziom zużycia organizmu), wiek czynnościowy (określający stan sprawności intelektualnej i motorycznej) czy wiek społeczny (wypełnianie ról społecznych).

Starość w dzisiejszych czasach stała się tematem coraz częściej i szerzej analizowanym przez polityków i ekonomistów. Zdecydowanie większa liczba osób w wieku starszym tworzyć będzie odmienną, w stosunku do istniejącej obecnie, sytuację w życiu społeczno-gospodarczym kraju, zwłaszcza w obszarach popytu na szeroko rozumiane usługi. Są to nowe wyzwania i zadania szczególnie dla lokalnych władz samorządowych.

Wraz z przechodzeniem w wiek senioralny u wielu osób pojawia się szereg zmian i dylematów rzutujących na funkcjonowanie w społeczeństwie. Wśród nich mogą pojawiać się:
  • rozterki między zaletami wolnego czasu na emeryturze, a poczuciem bezużyteczności,
  • utrata dotychczasowych ról związanych z wykonywanym zawodem i poszukiwanie zastępczych, równoważących te utracone, form aktywności (poszukiwanie dla siebie „miejsca”),
  • niezaspokojenie potrzeb psychospołecznych związane z redukcją, utratą i odczuwalnym brakiem kontaktów społecznych, pozycji, prestiżu, społecznej tożsamości, poczucia użyteczności, wartości swojego dorobku życiowego.
Oczywiście istnieje szereg innych wyznaczników charakteryzujących status społeczny osób „złotego wieku” i jest on w każdym przypadku inny, indywidualny dla każdego z nas. Proces starzenia się jest i zawsze będzie udziałem wszystkich ludzi, dlatego niezbędne staje się ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „co robić, aby starzeć się pomyślnie?”.

Pomyślne przeżycie starości związane jest także z przygotowaniem się we wcześniejszych etapach życia do starości, a także od warunków jakie stwarzają władze, organizacje pozarządowe, a przede wszystkim samorządy lokalne, łącznie z uwzględnieniem polityki państwa wobec seniorów.

Nie bez znaczenia jest również postawa samych zainteresowanych, ich cechy charakteru. Okres wchodzenia w „złoty wiek” wiąże się najczęściej z zakończeniem działalności zawodowej, a więc i zakończeniem aktywności w tym obszarze. Niewykorzystany i niedoceniany jest przez społeczeństwo potencjał intelektualny seniorów. Rolą instytucji kształtującej i realizującej politykę społeczną jest umożliwienie rozwoju oraz wykorzystanie bogactwa drzemiącego w najstarszej części społeczeństwa. Sprzyjające warunki środowiskowe z chęcią bycia aktywnym powodują, że starsze osoby podejmują trud ciągłego rozwoju, bycia człowiekiem aktywnym, permanentną edukację na Uniwersytecie Trzeciego Wieku – jest to niezależne od wieku, stanu zdrowia, wykształcenia.

Pierwszy Uniwersytet Trzeciego Wieku został powołany w Tuluzie (Francja) w 1973 roku przez profesora prawa Pierre’a Vellasa. W Polsce zaś został powołany w Warszawie w 1975 roku przez dr Halinę Szwarc. Każdego roku liczba uniwersytetów wzrasta zarówno w Polsce, jak i na świecie. Oferta uniwersytetów trzeciego wieku (UTW) służy zarówno uzupełnianiu wiedzy, rozwijaniu twórczego myślenia, a przede wszystkim opóźniania procesu starzenia się, daje możliwość pracy nad zachowaniem sprawności ciała i umysłu. Propagują one bowiem aktywny sposób spędzania wolnego czasu, dają możliwość rozwijania nowych zainteresowań, przebywania z rówieśnikami oraz kreowania wizji starości opartej na uczestnictwie w życiu społecznym.

Realizując politykę społeczną na szczeblu gminy, powiatu, władze wielu lokalnych samorządów w Polsce dużą wagę przywiązują do działalności UTW. Kształcenie ustawiczne jest obecnie jednym z priorytetów Unii Europejskiej. I tak na przykład w nieodległym Pułtusku starostwo powiatowe w całości finansuje działalność tamtejszego uniwersytetu trzeciego wieku. A jak jest w Wyszkowie?

Biorąc pod uwagę potrzeby wyszkowskich seniorów z inicjatywy Artura Laskowskiego, ówczesnego dyrektora Wyszkowskiego Ośrodka Kultury „Hutnik”, w listopadzie 2010 r. rozpoczął działalność Wyszkowski Uniwersytet Trzeciego Wieku (WUTW). Miejscem spotkań słuchaczy Uniwersytetu jest WOK „Hutnik”. Zainteresowanie oraz ilość studentów chętnych do uczestnictwa w zajęciach przeszła najśmielsze oczekiwania. W inauguracji wzięły udział 84 osoby. Obecnie w zajęciach uczestniczy regularnie od 35 do przeszło 60 osób.

Patronat nad wyszkowskim uniwersytetem w 2010 r. objęła Wyższa Szkoła im. Pawła Włodkowica w Płocku, Filia w Wyszkowie, a od roku akademickiego 2011/2012 – Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku. Koszty utrzymania uniwersytetu wziął na siebie ośrodek kultury. Obecnie zaś włączyła się Fundacja rower.com, która rozpoczęła na terenie powiatu realizację projektu pod nazwą Wyszkowski Inkubator Pozarządowy. Słuchacze uniwersytetu podjęli wyzwanie utworzenia stowarzyszenia.

Podstawową formą działalności WUTW były i są nadal wykłady, które odbywają się dwa razy w miesiącu. Na prelekcje zapraszane są ciekawe osoby z Wyszkowa jak również wykładowcy wyższych uczelni: psycholodzy, historycy, lekarze, prawnicy itp. Wykłady prowadzili między innymi prof. Barbara Szatur-Jaworska – specjalista z zakresu polityki społecznej, gerontologii, dziekan Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, dr Jacek Putz – kierownik Zakładu Geriatrii i Gerontologii Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, znakomity wykładowca i niezmiernie ciekawy człowiek, dr Andrzej Komorowski – psycholog, seksuolog, radiowiec, Zuzanna Dąbrowska – dziennikarz Polskiego Radia (prowadzi w Programie 1 „Rozmowę Dnia”), Daria Galant – pisarka, filmowiec, znawca ludzkiej „duszy”, miłośnik koni, ks. dr Przemysław Artemiuk – wykładowca religiologii i teologii fundamentalnej na UKSW i innych uczelniach, prof. Janusz Bielski – wykładowca Wyższej Szkoły Powszechnej TWP, Akademii Humanistycznej w Pułtusku, podróżnik, prof. Ewa Kozdoń – prezes Europejskiego Stowarzyszenia Promocji Aktywności Ruchowej 50+, Wiceprzewodnicząca Mazowieckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego, wykładowca Akademii Wychowania Fizycznego, kobieta niezwykła o wielu pasjach. Zapraszani byli także wyszkowianie. Ireneusz Elward, Mirosław Powierza, Konrad Wróbel, Jerzy Sitek – wyszkowscy pasjonaci historii, turystyki, regionaliści – dzielili się swoją wiedzą o Wyszkowie i okolicach – tutejszych zabytkach, pamiątkach, ciekawych miejscach.

Oferta UTW obejmuje również aktywność w kółkach zainteresowań – lektoracie języka angielskiego, zajęciach informatycznych, turystyczno-krajoznawczych, tańcu w kręgu i dyskusyjnym klubie filmowym.

Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem. Z sondy, którą przeprowadziłam wśród słuchaczy uniwersytetu wynika, że najbardziej pożądanymi umiejętnościami, które chcieliby posiąść, są umiejętność posługiwania się komputerem oraz znajomość języków obcych. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się kółko turystyczno-krajoznawcze, które prowadzi Jerzy Sitek.

Z dużą aprobatą i zadowoleniem słuchacze uniwersytetu przyjęli fakt nawiązania ścisłej współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Pułtusku działającym pod auspicjami tamtejszej Akademii Humanistycznej. Otoczenie, w którym żyjemy powoduje, że rośnie zapotrzebowanie na wiedzę. Istotną niemierzalną korzyścią dla słuchaczy jest wzbogacanie osobowości, nabywanie zdolności adaptacji do nowych sytuacji i warunków, podnoszenie sprawności ciała i umysłu.

W roku bieżącym uniwersytet będzie wzbogacał dotychczasowe formy działalności i proponował nowe. Podjęte zostaną działania, które przygotują słuchaczy do pracy na rzecz społeczności lokalnej (wolontariat). Planowane jest uruchomienia warsztatów z psychologiem oraz działania integrujące słuchaczy.

Zachęcamy i zapraszamy do Wyszkowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku wyszkowskich emerytów i rencistów, a także wszystkie inne osoby otwarte na ludzi i chcące twórczo spędzać czas, rozwijać swoje zainteresowania, wzmacniać swój potencjał fizyczny i intelektualny. Bliższe informacje można uzyskać w WOK „Hutnik” lub biurze Wyszkowskiego Inkubatora Pozarządowego przy ul. Daszyńskiego 45 w Wyszkowie.

Maria Ślubowska

Napisz komentarz

  • Treść komentarza powinna być związana z tematem artykułu.
  • Komentarze ukazują się dopiero po uzyskaniu akceptacji administratora.
  • Komentarze naruszające netykietę nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. nie będą publikowane.

Statystyka oglądalności strony

Strona oglądana: 1426 razy.

UNIA EUROPEJSKA

Baner Kapitał ludzki - Narodowa Strategia Spójności Fundacja rower.com Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny

Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dane teleadresowe

SIĘ DZIEJE
Wyszkowski Inkubator Pozarządowy

ul. 1 Maja 23a/C, 07-200 Wyszków
e-mail: redakcja@siedzieje.org.pl
www: http://siedzieje.fundacjanadbugiem.pl

Kontakt:
Artur Laskowski, tel. 691-801-220
e-mail: artur@rower.com

Kierownik projektu:
Karol Kretkowski, tel. 603-943-596, karol@rower.com
Fundacja rower.com
ul. 1 Maja 23a/C, 07-200 Wyszków
http://fundacja.rower.com


Copyright

Projekt: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl